OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

KLUB SLOVENSKÝCH TURISTOV BRADLO RICHNAVA

Rok 2013

31. 12. 2013 Silvestrovský výstup na Roháčku

Počasie na tohtoročný Silvester nevyšlo podľa predstáv. Slnko sa niekde skrývalo, po snehu ani stopy, miestami veľké blato. Z Richnavy na tejto margecanskej akcii nás bolo menej, ale aj tak bolo dobre. Na vrchole sa zišla pekná hŕba turistov zo spišskej aj šarišskej strany. Trasu sme zvládli pomerne rýchlo (hore po modrej od chaty Klenov, dole cez Prednú dolinu do Kluknavy). Už o 13. hodine sme boli v jednej známej kluknavskej krčme ...

28. 12. 2013 Vianočný pochod na Plejsy

Trasu tohtoročného vianočného výstupu sme trochu zmenili. Autobusom o 8.30 hod. sme sa odviezli zo železničnej stanice Krompachy k slovinskému gréckokatolíckemu kostolu. Odtiaľ po lesnej ceste cez územie v minulosti využívané baníckou činnosťou (môžete tu nájsť krásny siderit či malachit) sme sa dostali až k Tatarkovmu krížu (860 m). Odtiaľ pohodlne cez Sedlo pod Krompašským vrchom (900 m) až na Plejsy - Priehyba (880 m ), kde bola tradičná opekačka. Po opekačke zastávka na chate Hutník  a potom cestami - necestami (časť po modrej značke) až do Richnavy cez rómsku osadu. Dorazili sme po tme všetci zdraví. Počasie nám pripomínalo jar. Na akcii sa zúčastnilo 33 turistov.

26. 12. 2013 Štefanský výstup na Sľubicu

KST Sľubica Vojkovce usporiadal 12. ročník Štefanského výstupu na Sľubicu. Počasie neprezrádzalo, že sú Vianoce. Chýbala snehová pokrývka, výhľad zo Sľubice bol obmedzený. Ale napriek tomu opäť tu bola výborná nálada. Na akcii sa zúčastnilo 17 turistov a priaznivcov richnavskej turistiky (z toho jedna Nemka a tradične Jožo z Českých Budejovíc).

26. 10. 2013 Nová turistická mapa v Richnave

Po minuloročnom nátere kovovej konštrukcie pri železničnej stanici sme tento rok nalepili novú turistickú mapu Volovské vrchy. Finančné prostriedky na mapu poskytla Obec Richnava, práca bola prevedená svojpomocne. Nech slúži všetkým turistom, ktorí sa zatúlajú do našej obce.

06. 10. 2013 Červený Kláštor, Tri Koruny

Ešte za tmy sa schádzame na naše klasické miesto. Plný autobus turistov vyráža o pol siedmej smerom na Levoču a Kežmarok. Keďže je nedeľa, v Kežmarku navštevujeme kostol sv. Kríža. Časť osádky navštevuje miestne podniky. O desiatej pokračujeme ďalej smerom na Spišskú Belú - Reľov - Spišské Hanušovce. Kocháme sa krásnou prírodou Spišskej Magury. V Červenom Kláštore navštevujeme tunajšie múzeum. Výklad o kartuziánskom a kamaldulskom ráde je pútavý. Po návšteve múzea mostom prekračujeme hraničnú rieku Dunajec a poľskou obcou Nižne Sromowce sa najprv po žltej a potom po zelenej značke vydávame na Tri Koruny (poľský názov Trzy Korony) v Pieninskom Parku Narodowom. Chodník je krásne upravený. Za necelé tri hodiny sme hore. Tesne pod vrcholom od Vás Poliaci vypýtajú 1,30 euro. Po kovovom chodníku sa dostanete na vrcholovú plošinu, odkiaľ je božský pohľad. Výstup hore naozaj stojí za to ... Dole schádzame tou istou trasou, kalórie dopĺňame v jednej slovenskej reštaurácii, odkiaľ nás odprevadili aj so "štamperlíkom" pravej domácej. Naspäť už klasický spev v autobuse, do Richnavy prichádzame niečo po pol ôsmej večer.

29. 08. 2013 Výstup na Rysy

Rysy sa nám podarilo zdolať, hoci počasie nám veľmi neprialo. Už pod chatou sa usadila hustá hmla, takže vrcholové pohľady zažijeme možno niekedy nabudúce. Ale aj tak bolo veľmi dobre. A ja (Peter C.) už na výstup vôbec nezabudnem. Zasnúbil som sa na vrchole totiž s mojou Terezkou ...

24.-31. 07. 2013 Cykloexpedícia Richnava - České Budejovice

Viac foto            Video

03.-07. 07. 2013 60. celoslovenský zraz KST Bratislava

Na jubilejný 60. ročník sme sa do Bratislavy veľmi tešili. Očakávali sme od zrazu veľa. Veď minuloročné Vyhne boli vynikajúce. A Bratislava ? Veď oni to tam poriadne roztočia ... Opak bol ale pravdou. Prvé obrovské sklamanie nastalo pri pohľade na naše izby, kde sme mali stráviť štyri noci. A ďalšie veci už ani neuvádzam. Nespokojní sme neboli len my ... Zraz zachránilo pár organizátorov, ktorí sa snažili vyriešiť naše požiadavky. Za to im chceme poďakovať. Ale partia sme boli dobrá. Veď sme boli druhý najpočetnejší klub po KST Vyhne z celej republiky !!!

Do Bratislavy sme dorazili v stredu podvečer. V štvrtok väčšina z nás absolvovala skrátenú trasu P2 z Devínskej Novej Vsi (obzreli sme aj Most slobody cez rieku Moravu) cez Sandberg na hrad Devín. Bola to nenáročná pekná túra s krásnym letným počasím. Otravovali nás len komáre. V piatok to bola už náročnejšia 22 km túra od Vojenskej nemocnice na Kamzík - Pod Chlmcom - Tri duby - Spáriská - Vypálenisko - Zbojníčka - Bystrické - Pod Dračím hrádkom - Borinka - Klčovanice - Marianka - Záhorská Bystrica. Niekoľkí naši členovia navštívili fakultatívny výlet na priehradu Gabčíkovo. V sobotu sme už relaxovali na Zlatých pieskoch. V nedeľu sme sa už tešili všetci domov ...

Reportáž RTVS - Televíkend

08.-12. 05. 2013 Spoznávací zájazd južné Čechy - Šumava

Členovia KST Bradlo Richnava v zložení Jaroslav Kello, JUDr. Mária Kellová, Mgr. Jozef Horváth, Marta Horváthová, Ľubomír Ondáš a Jozef Šuster sa v dňoch 8.5.-12.5.2013 zúčastnili v spolupráci s Odborovým zväzom železničiarov (ďakujeme) turisticko - poznávacieho zájazdu v oblasti Južných Čiech. Odchod z Košíc bol 7.5.2013 o 22:15hod. s prestupom v Prahe a zmeškaným príchodom do Č. Budějovíc  8.5.2013 o 11:00hod. Tam nás privítal kto iný ak nie náš rodák Jozef Šuster, ktorý hneď na nás vyrukoval že kde sme, keď pred 30min nás vítal staničným rozhlasom. Následne sme sa ubytovali v novej ubytovni vzdialenej od stanice cca. 20min. pešej chôdze. Poobedňajší program sme vyplnili cestovaním vlakom do ŽST Holubov a vyvezením lanovkou na vrchol Kleti 1084 m.n.m., odkiaľ je výborný výhľad na všetky svetové strany, na Šumavu, Budějovickú panvu a za vhodného počasia aj rakúske Alpy. V najstaršej kamennej rozhľadni je umiestnená stála výstava a Astronomické observatórium Kleť. Počasie nám prialo, hoci z Č. Budějovíc sme odchádzali pod dáždnikmi.  Rozhodnutie padlo že po značkovanom chodníku cca. 9km. sa peši dostaneme k vlaku v Českom Krumlove a späť na ubytovňu, nakoľko na druhy deň nás čakala oveľa náročnejšia túra.

Štvrtok 9. 5. 2013 Jaro K., Jožo H., Marta H., a Ľubo O. si privstali nakoľko chcú stíhať vlak o 6:07 smer Nové Údolí (cestá trvá cca.1:50hod.) Marika K. sa rozhodla pre návštevu zámku v Českom Krumlove. Výpravca v Č. Budějoviciach už píska na odchod a vtedy pribehne rodák Jožo Š. s poznámkou že už nás 30min. hľadá. Romantickou cestou šumavskou lokálkou sa dostávame do  Nového Údolia, kde koľaj končí a nás čaká pisaných 22km. trasa cieľom ktorej je Trojstoličník, Tromezí, Plechy, Plešné Jazero a Nová Pec.  V Novom Údolí dopĺňame posledné zásoby (voda, pivko, sladkosť) a po foto-zdokumentovaní  historických vozňov a najkratšej železnice na svete, kde jazda trvá 30sek. vyrážame na cestu po červenej TZ smer Trojstoličník (Dreisesselberg) k Rosenauerové nádrži. Na bavorskej strane sa zastavujeme v rim.kat. kostole, kde svätá omša je spojená so sviatkom novo-prijimajúcich detí. Začiatok Schwarzenberského plavebného kanálu, prejdeme potok Světlá a tu začína samotný výstup na Trojstoličník. Cestá nás dovedie až k štátnej hranici s Bavorskom, postupne sa dostávame nad pásmo lesou, kde klimatické podmienky bohužiaľ určuje kôrovec. Otvára sa nám krásny výhľad na Boudin, Bobík či Volary. Na Trojstoličníku (1311m.n.m.) je horská Chata a z bavorskej strany k nej vedie cesta. Samotný názov Trojstoličník  je vraj podľa troch sedadiel vytesaných v skale na vyvýšenom mieste, kde si traja králi rozdeľovali majetok a krajinu. Po obedňajšom oddychu pokračujeme TZ hrebeňom  smerom na Trojmezí, kde sa stretáva hranica česká s bavorskou a rakúskou. Tu stretávame dobre naladených nemeckých turistov, ktorí si s Jozefom Š. dobré rozumejú a po vzájomnej výmene mailových adries (chcú navštíviť Košice) pokračujeme na Plechy (Plockenstein) 1378 m.n.m. - najvyžšie miesto nášho turistického prechodu a najvyššia hora časti Šumavy, „vďaka“ kôrovcom je odtiaľ krásny výhľad na Lipno a do Rakúska . Čas je pomerne pokročili 15:00hod. a my máme iba polovicu cesty za sebou 11,5km s prevýšením 600m. Cestou sa dostávame k pomníku spisovateľa A. Stiftera odkiaľ je nádherný výhľad na Plešné jazero a k Horne Plané. Zostupujeme na úroveň jazera, cez Kamenné more, Řijište, Schwarzenberského kanálu, Pod Jelením Vrchom (odtiaľ pochádza Joža Š. bývala prvá láska-manželka) až do Nové Pece. V miestnej reštaurácii zisťujeme že stíhame posledný vlak o 20:00hod. do Č. Budejovíc a keďže máme trocha času tak ubolený pri dobrej  večeri a pivečku vyhodnocujeme dnešných nie 22 ale cca26km. Na ubytovní stretávame Mariku K. a tá nám hovorí o zámku a mestečku Český Krumov.

Piatok 10. 5. 2013 celá partia vydávame vlakom do ŽST Lipno nad Vltavou s prestupom v Rybníku s cieľom, plavby loďou po priehrade Lipno. Cestou sa zastavujeme na samotnej hrádzi, ktorá je sypaná a v päte meria 100m o výkone 2 x  60MW (Francisove turbíny)je súčasťou vltavskej kaskády s pokračovaním k prístavu. Samotná plavba začína o 11:00hod. s kúpou lístka priamo na lodi. Naše rozhodnutie je prevezenie sa na prvú zástavku t.j. do Frymburku. Pri kúpe lístka sa nás lodivod pýta či sme skupina a ak áno dá nám lístok za 100Kč. (ináč 120Kč.). My sme spokojný a ešte lodivod nám vychádza v ústrety a oznamuje nám že plavbu budeme absolvovať celú a na spiatočnej ceste zastavia vo Frymburku. Počasie bolo chladnejšie ale nepršalo, Jozef Š. nám v jednej zátoke ukazuje miesto ktoré je najbližšie do Rakúska a kde za čias železnej opony pristával americký pilot s vrtuľníkom a odvážal emigrujúcich ľudí. Po vystúpení s lode začína pršať a my sme núti k obedňajšej prestávke. Keďže vo Frymburku nie je železnica prevážame sa autobusom do Černé v Pošumaví, kde nastupujeme na vlak smer Č. Budejovice a tu zároveň vykonávame prehliadku mesta. Tým že bolo upršané počasie uchyľujeme sa do malej krčmičky, ktorú podľa rozprávania Jozefa Š. navštevoval aj náš nebohý rodák Ján Poračan (pracoval v Č. Budějoviciach ako výpravca neskoršie ako dispečer).

Sobota 11. 5. 2013 plán je zámok Hluboká. Dostávame sa tam autobusom MHD, kde Jožo a Marta H. sa oddeľujú od skupiny (na zámku už boli 2x) a absolvujú prehliadku Loveckého múzea a miestnej ZOO. Je tu možné vidieť najväčšiu jeleniu trofej parožia, ktorá vyhrala prvú cenu v celosvetovej súťaži. Prehliadka je spojená aj s rybárskou expozíciou. Cestou k múzeu stretávajú Jozefa Š. na bicykli odetého do cyklistického úboru, ešte nejaké to foto s ním (odchádzal do Rakúska) poďakovanie sa mu  za čas ktorý strávil s nami, jeho neopúšťajúci humor a výklad v teréne. Chcel nám toho veľmi veľa poukazovať, ponúkal nám bicykle pre jazdu po okolí Č.B., ale pre krátkosť času (4 dní) sa to všetko nedá stihnúť. Dohodli sme sa, že ak bude možnosť tak sa určite partia richnavských turistov sem vráti a navštívia spoločne ďalšie miesta ako je Železná Ruda, Kvilda, Domažlice atď. Pod zámkom Hluboká sa opäť stretávame s Jarom, Marikou a Ľubom, ktorý nám hovoria o našom cyklistovi Jožovi Š., ktorý už bol na ceste do Rakúska. My spoločne ideme na kávu zákusok a pivečko v dobrej nálade sa presúvame do Č.B. na ubytovňu, kde balíme veci a odchádzame k vlaku smer Praha. Ráno 12.5.2013 o 7:30 hod. sme opäť v našej rodnej dedinke Richnava.

Text spracoval: Mgr. Jozef Horváth

05. 05. 2013 100 jarných kilometrov

Po roku opäť na našej klasickej akcii. Trasa sa podobala minulému roku, predĺžili sme ju ešte z Vojkoviec do Slatviny, kde nás čakal náš člen - včelár Ferko s manželkou Jarmilkou na svojej včelej "farme". Počasie nám prialo, na akcii sa zúčastnilo 21 turistov, ktorí boli odmenení kovovými odznakmi.

03. 03. 2013 Výročná členská schôdza

Opäť po roku sme bilancovali uplynulý rok a plánovali sme akcie na tento rok. Do klubu boli prijatí štyria noví členovia. Oslávili sme aj okrúhle narodeniny štyroch našich členov. Na schôdzi sa zúčastnilo 35 členov.

17.-20. 01. 2013 47. zimný zraz KST a stretnutie TOM Oščadnica

Tento rok účastníkov zimného zrazu privítali Kysuce. Dejiskom zrazu sa stala obec Oščadnica. Organizátori na čele so starostom obce pripravili veľmi milý zraz. Srdcom zrazu sa stal kultúrny dom, bola tu prezentácia,  začínali tu túry, mohli sme si tu pozrieť filmy s turistickou tematikou i zatancovať na papučovom bále. Zahájenie i ukončenie zrazu sa konalo na malom námestíčku. My - turisti z Richnavy sme boli ubytovaní v krásnom penzióne "U Rózy". Pešiaci sme v piatok zdolali trasu č. 4 (Dedovka - Zadedová - Marguška - Chaty na Rači - Veľká Rača - Oščadnica) a v sobotu trasu č. 2 (Oščadnica námestie - Zagrapa - Kubuši - Javorské - Beskydok - Rovné - Oščadnica). Lyžiari si tiež pochvaľovali krásy kysuckej prírody. Bolo tu tak dobre, že sa nám ani domov nechcelo ísť ...

05. 01. 2013 Novoročný výstup na Volovec

KST Volovec Rožňnava, mesto Rožňnava a obec Čučma usporiadali 35. ročník Novoročného výstupu na Volovec. Do Čučmy nás odviezol "turistický" autobus, odtiaľ pomerne dlhým výstupom sme sa dostali na chatu, po krátkej prestávke strmo na vrchol Skalisko. Počasie bolo tak na 75%. Zostup do obce Henclová. Krásna túra - tešíme sa na ďalší ročník.